OM TRK & BÅTSPORT

Om Tvedestrand Racing Klubb

Tvedestrand Racing Klubb er Norges største båtsportsklubb. Klubben er tilsluttet Norges Båtsportforbund NBSF. TRK ble startet i 1984 da moderklubben Tvedestrand Motorbåtforening (TMF) bestemte seg for å melde seg ut av KNMF. For å kunne arrangere båtrace måtte man den gang være tilsluttet KNMF.
Men, klubben (Les TMF&TRK) har arrangert båtløp siden 1928 da TMF ble startet.

I 2008 var vi 80 år, og det ble feiret . Det har bare vært stopp under krigen og fra 1973 til1977.

Da hadde arrangementet Skagerak Across samlet så mye publikum og oppmerksomhet at arrangementet var blitt for stort for lille Tvedestrand, og ikke minst for politiet. I 1977 startet Harald J Halvorsen den andre etappen av TMF & TRKs historie og siden da har klubben arrangert mange VM & EM og en rekke Norske mesterskap. TRK arrangerer årlig tre løp “Vårspretten” avholdes ved Lyngør-Gjeving skjærgården i i forbindelse med siste ukeslutt i mai.
Den tradisjonelle sommerregatten med løp over to dager kommer som alltid andre helgen i juli. Høstløpet som starter fra Sandvika på Borøya markerer normalt slutten på sesongen i Norge og avholdes første eller andre helg i september.

 

 

Om klassen Offshore

Offshore er en gren under Båtseksjonen og er kanskje den meste kjente grenen i denne seksjonen. Dette er grenen Bjørn-Rune Gjeltsten konkurrerte i. I dag er Pål-Virik Nilsen den mest kjente utøveren i denne grenen. Offshoresporten i Norge har sine røtter i fra turbåtregattaer, som for eksempel Oslofjorden Rundt. På 1960-tallet ble det laget nasjonale regler for de mer ekstreme båtene og ganske hurtig ble de internasjonale klasser og regler adoptert.

Banene er fra ca 40 nautiske mil og oppover og har som oftest både smult vann og litt røffere sjø. Det er alltid 2 personer ombord i båtene, som deler på styring, trim, throttle, motorovervåkning og kursvalg (navigering). Norske utøvere hevder seg godt i internasjonale regattaer, mesterskap og hastighetsrekorder. Sesongen strekker seg fra mai/juni til ut september, og med et rekordforsøk sent på høsten.

Om klassen V-60

V-60 er den minste offshoreklassen vi har i Norge. Dette er rekrutterings klassen innen Offshore racing.
Du kan delta fra fylte 13 år og ha bestått båtførerprøven. Vi har ingen øvre aldersgrense, så dette er en perfekt klasse for far og barn, men også for to venner som liker båtsport.

Valget av båt står fritt så lenge den oppfyller kravene i reglementet. Reglene for klassen er Nordiske, og det er det svenske forbundet SVERA sammen med Norges Båtsport forbund som forvalter reglene. Det avholdes race både i Sverige, Finland og i Norge i denne klassen, og banen pleier å være den samme som for de øvrige klassene.

Teknisk informasjon:

Båtene som benyttes er v-bunns båter med min lengde på 4,15m og max 5,70m med 60 hester fire-takts motor. Verken trimming av motorer eller stepping av båt er lov og det er vektkrav til båt med fører. Min vekt totalt inkl crew V-60 er 530kg. Forbundene vil at det skal være minst mulig forskjell, og regelverket er laget på en slik måte at det mulig for alle å hevde seg i toppen. I alle offshore klasser har man en klasseidentifikasjon, i V60 er denne en stor J som etterfølges av lisensnummeret på båt.

Som i all annen motorsport må man ha lisens for å kunne delta i både nasjonale og nordiske løp. For å kunne løse ut en gyldig offshorelisens m/bilde må man fremlegge legeattest. Alt av essensielle lisenser + loggbok og målebrev samt homologiseringspapirer for 4-taktere må være med på hvert race og skal vises ved innsjekking før løpene. Etter løpene blir alle båtene veid for å se om de holder vektkravet, men det forekommer også påbudte motorsjekker. Motorsjekk skjer etter målgang, i dry pit av kvalifisert teknisk personell med personlig godkjenning utstedt av forbundet.

Om klassen 3A 

Internasjonalt regelverk UIM § 730.1 med mål- og vektkrav til båtene, motorene yter ca 115 hk med maksimalt 2100 ccm for 4-takter (EPA). Det benyttes bare V-bunnsbåter. Aldersgrense 16 år. Toppfart ca 65 knop.

Om klassen 3B

Internasjonalt regelverk UIM § 730.1 med mål- og vektkrav til båtene, motorene yter ca 115 hk med maksimalt 1800 ccm for 4-takter (EPA). Det benyttes både V-bunnsbåter og katamaraner. Aldersgrense 16 år. Toppfart ca 70 knop.

Om klassen 3C

Internasjonalt regelverk UIM § 730.1 med mål- og vektkrav til båtene, og motorene yter ca 200 hk med maksimalt slagvolum 3000 ccm for EPA motor. Det kan benyttes V-bunnsbåter, men det er katamaraner som dominerer. Det er påbudt med lukket cockpit. Aldersgrense 18 år. Toppfart ca 90 knop eller 167 km/t.

Om klassen X-CAT

XCAT er en internasjonal klasse som kjøres i en VM serie over hele verden på ca ni race. Den klassen vokser mest i sporten og har stor prestisje og profesjonalitet innenfor internasjonal båtsport.

Den styres og driftes av det profesjonelle promotor selskapet WPPA. Det kjøres med katamaran båter på ca 26 til 29 fot. To 2,5 liters V6 påhengsmotorer som tilsammen yter ca 800 hester.
Hastigheten ligger på rundt 105 knop avhengig av oppsett og propellvalg. Norge har en utøver i klassen som er Pål Virik Nilsen fra Sandefjord. Båtene har et funksjonelt mannskap på to med throttleman og fører. Mer info: www.xcatracing.co

Om klassen Class 1

Båtene er på ca 40 fot og har to motorer, enten V-8 eller V-12, som yter 850 hk hver. Det er katamaraner med lukket cockpit og bensindrevne motorer.
Avansert elektronisk overvåkning og kontroll er forbudt. Toppfart ca 145 knop eller ca 270 km/t.